Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2011

Τεχνικές προδιαγραφές φωτογραφίας διαβατηρίων




Αγαπητοί μας φίλοι καιρό είχαμε να αναρτήσουμε κάτι νέο αλλά η φετινή σαιζόν ήταν πολύ πετυχημένη για μας, και αυτό σημαίνει πολύ δουλειά και λίγος χρόνος. Πιστεύω ότι απο δω και πέρα μέχρι τον Μάιο θα αναρτήσουμε πολλά μαθήματα και tips.

Για σήμερα λοιπόν σας έχω τις προδιαγραφές των φωτογραφιών διαβατηρίου σύμφωνα με τα Ελληνικά αλλά και τα διεθνή πρότυπα. Για όσους λοιπόν ξέρουν λίγο photoshop και θέλουν να κάνουν μόνοι τους αυτή την δουλειά ας ακολουθήσουν τις οδηγίες παρακάτω. Άν δεν πετύχετε τις προδιαγραφές το πιθανότερο ή μάλλον σίγουρο είναι, να μην γίνουν αποδεκτές οι φωτογραφίες και να χρειαστεί να επαναλάβετε την προσπάθεια.


Οι προδιαγραφές είναι οι εξής:

Παλαιότητα και Διαστάσεις φωτογραφίας για Διαβατήριο
Η φωτογραφία για έκδοση διαβατηρίου είναι πρόσφατη και όχι πέραν του μηνός. Οι διαστάσεις της είναι 40mm X 60 mm και θα πρέπει να έχει εμφανισθεί με χημικό τρόπο σε φωτογραφικό χαρτί υψηλής ποιότητας (όχι εκτύπωση με κοινούς εκτυπωτές σε κοινό χαρτί)
 
Πόζα
Για την φωτογραφία του Διαβατηρίου θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ο μετωπικός τύπος εικόνας.  Η περιστροφή της κεφαλής θα πρέπει να  είναι  λιγότερο από +/-5 βαθμούς από το κέντρο σε κάθε κατεύθυνση. Επάνω - κάτω, αριστερά – δεξιά.
 
Ώμοι
Οι ώμοι θα πρέπει να είναι "ευθυγραμμισμένοι" στην εικόνα. Οι φωτογραφίες "πορτρέτου", όπου το πρόσωπο κοιτάει πάνω από τον ένα ώμο, δεν είναι αποδεκτές.
         
Έκφραση
Η έκφραση θα πρέπει να είναι ουδέτερη (χωρίς χαμόγελο) και με τα δύο μάτια κανονικά ανοιχτά (όχι ορθάνοιχτα) και το στόμα κλειστό. Πρέπει να γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια έτσι ώστε οι εικόνες που θα  παραληφθούν να είναι σύμφωνες με τις παρούσες προδιαγραφές. Χαμόγελο με κλειστό στόμα δεν συνιστάται. Ο απεικονιζόμενος  επιβάλλεται να είναι αποκλειστικά μόνος (δεν θα πρέπει να εμφανίζονται πλάτες καρεκλών, παιχνίδια ή άλλα πρόσωπα), κοιτώντας τον φακό με ουδέτερη έκφραση και το στόμα κλειστό.  
 
Παραδείγματα μη αποδεκτών εκφράσεων
α. Κλειστά μάτια
β. Μάτια που καλύπτονται από μαλλιά
γ. Μάτια που καλύπτονται μερικώς από σκελετό γυαλιών   
 
Παραδείγματα μη συνιστάμενων εκφράσεων
α. Χαμόγελο που φαίνονται δόντια ή/και εσωτερικό του στόματος
β. Υπερύψωση φρυδιών
γ. Μάτια που δεν κοιτούν απ’ ευθείας στη κάμερα
δ. Στραβισμός
ε. Συνοφρύωση  
Βοήθεια για την σωστή τοποθέτηση του προσώπου
Δεν πρέπει να φαίνονται τα χέρια ενός ατόμου που υποβοηθά την σωστή τοποθέτηση του εικονιζόμενου προσώπου
Σε καμία περίπτωση οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο δεν θα εμφανίζεται στη μετωπική εικόνα.
 
Φόντο
Το όριο κεφαλιού – φόντου πρέπει να είναι εντελώς ευκρινές σε ολόκληρο το αντικείμενο (το μεγάλο και πυκνό μαλλί είναι αποδεκτό). Δεν πρέπει να φαίνονται καθόλου σκιές στο φόντο του προσώπου.
 
Σκιές στο πρόσωπο
Η περιοχή του προσώπου,  από τα μαλλιά μέχρι το πηγούνι, και από αυτί σε αυτί, θα είναι σαφώς ορατή και χωρίς σκιές. Ειδική μέριμνα θα πρέπει να ληφθεί στις περιπτώσεις όπου πέπλα, μαντίλια ή καπέλα δεν μπορούν να αφαιρεθούν για θρησκευτικούς λόγους και να εξασφαλιστεί ότι αυτά τα καλύμματα δεν κρύβουν οποιαδήποτε χαρακτηριστικά του προσώπου και δεν δημιουργούν κάποια σκιά. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις τα σχετικά καλύμματα πρέπει να αφαιρούνται.
       
Σκιές στα μάτια
 Δε πρέπει να υπάρξουν σκοτεινές σκιές στα μάτια λόγω των φρυδιών. Η ίριδα και η κόρη των ματιών πρέπει να είναι ευκρινώς ορατή.  
      
Ομοιομορφία φόντου
Το φόντο θα πρέπει να είναι απέριττο και δεν πρέπει να περιέχει γραμμές ευθείες ή καμπύλες. Συμπερασματικά το φόντο θα πρέπει να είναι ομοιόμορφο ή με ομοιογενή χρωματισμό, με απαλές διακυμάνσεις φωτεινότητας προς μια κατεύθυνση μόνο.
 
Παραδείγματα φόντου
Ένα προτεινόμενο συνηθισμένο φόντο είναι γκρι χρώματος 18% με απέριττη απαλή επιφάνεια. Απαλά χρωματιστά φόντα όπως το γαλάζιο είναι επίσης αποδεκτά. Ένα λευκό φόντο είναι αποδεκτό με τη προϋπόθεση ότι το πρόσωπο και τα μαλλιά διαχωρίζονται ευκρινώς από αυτό.
 
Φωτισμός θέματος και σκηνικού
Ο φωτισμός θα διαχέεται ομοιόμορφα σε κάθε πλευρά του προσώπου από πάνω έως κάτω. Δεν πρέπει να φαίνεται καμία σημαντική κατευθυντικότητα του φωτός από την οπτική γωνία του φωτογράφου.  
Θερμά σημεία  
Μεγάλη προσοχή πρέπει να ληφθεί για την αποφυγή των "θερμών σημείων" (λαμπερές περιοχές φωτός που γυαλίζει στο πρόσωπο). Αυτά τα φαινόμενα συνήθως προκαλούνται από τη χρήση μιας φωτεινής υψηλής έντασης και συγκέντρωσης. Αντί αυτού επιβάλλεται να χρησιμοποιηθεί διαχεόμενο φως, πολλαπλές ισοδύναμες πηγές ή άλλες μέθοδοι φωτισμού.
Γυαλιά 
Εάν το άτομο φορά συνήθως γυαλιά τότε πρέπει να φοράει τα γυαλιά του για να φωτογραφηθεί. Τα γυαλιά θα πρέπει να είναι καθαρά και διαφανή ώστε η κόρη και η ίριδα των ματιών να είναι σαφώς ορατές.
Εάν  τα γυαλιά είναι τύπου που σκουραίνει αυτόματα με το φως, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να φωτογραφηθούν κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μην αλλάξουν αυτά απόχρωση. Μόνο σε ακραίες περιπτώσεις, όπου η απόχρωση δεν μπορεί να μειωθεί, τα γυαλιά θα πρέπει να αφαιρεθούν.
Σκούρα γυαλιά ή γυαλιά ηλίου είναι αποδεκτά μόνο για ιατρικούς λόγους, άλλως επιβάλλεται να αφαιρούνται.
Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα, έτσι ώστε τα πλαίσια των γυαλιών να μην αλλοιώνουν τα μάτια.
Δε πρέπει να υπάρχει καμία αντανάκλαση φωτός στα γυαλιά. Αυτό συνήθως μπορεί να επιτευχθεί τροποποιώντας τη γωνία μεταξύ πηγής φωτός, αντικειμένου και φωτογραφικής μηχανής σε 45ο (μοίρες) ή και περισσότερο.
Επίδεσμοι ματιών  
Η χρήση επιδέσμων στα μάτια επιτρέπεται μόνο για λόγους υγείας.
 
Κάλυπτρα κεφαλής  
Δεν επιτρέπονται, παρά μόνον για θρησκευτικούς λόγους, αλλά πρέπει να φαίνονται καθαρά τα χαρακτηριστικά του προσώπου, από το κάτω μέρος του σαγονιού έως το απώτερο σημείο του μετώπου, καθώς και οι δύο παρειές του προσώπου.
 
Όχι υπερβολική ή ανεπαρκής έκθεση  
Για κάθε λεπτομέρεια του προσώπου, οι χρωματικές διαβαθμίσεις θα πρέπει να είναι σαφώς ορατές. Με αυτή την έννοια δεν θα πρέπει να υπάρξει κανένας κορεσμός (από υπερβολική ή ανεπαρκή έκθεση) στο πρόσωπο.
 
Εστίαση και βάθος του πεδίου
Η εικόνα θα πρέπει να είναι άριστα εστιασμένη από τη μύτη ως τα αυτιά και από το πηγούνι ως τα μαλλιά. Αν και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ασάφεια του φόντου, κάτι τέτοιο δεν αποτελεί πρόβλημα. Σε μια τυπική φωτογράφηση, για τη βέλτιστη ποιότητα του προσώπου το f-stop του φακού πρέπει να ρυθμιστεί στα δύο (ή περισσότερα) f-stop κάτω από το μέγιστο άνοιγμα διαφράγματος αν γίνεται για την επίτευξη επαρκούς βάθους πεδίου.
Όλες οι εικόνες θα έχουν ικανοποιητικό βάθος εστίασης για να διατηρήσουν ανάλυση καλύτερη από δύο χιλιοστόμετρα στο πρόσωπο που φωτογραφίζεται.
Ανάλυση εικόνας καλύτερη του 1mm μπορεί να επιτευχθεί εάν σε μια δοκιμαστική φωτογράφηση είναι εμφανή τα χιλιοστομετρικά σημάδια που τοποθετούνται στη μύτη και τα αυτιά του ατόμου που αντικρίζει τη κάμερα.
Εάν η κάμερα στερείται αυτόματης εστίασης, τότε το πρόσωπο πρέπει να τοποθετείται πάντα στη βέλτιστη θέση.
 
Αφύσικο χρώμα
Ο αφύσικα χρωματισμένος φωτισμός, κίτρινος, κόκκινος, κ.λπ. δεν επιτρέπεται. Προσοχή πρέπει να δοθεί για τη διόρθωση της ισορροπίας λευκού φωτός της συσκευής φωτογράφησης. Ο φωτισμός θα παράγει μια εικόνα προσώπου με φυσικούς τόνους σάρκας. Το φαινόμενο "κόκκινα-μάτια" δεν είναι επιτρεπτό. Οι έγχρωμες φωτογραφίες θα πρέπει να βασίζονται σε τεχνικές ισορροπημένου χρωματικά φωτός όπως π.χ. υψηλής θερμοκρασίας χρώματος flash.
Ρύθμιση χρώματος με τη χρήση φόντου γκρι χρώματος 18% ή με άλλη μέθοδο (όπως ρύθμιση του λευκού) συνιστάται. 
 
Διαβάθμιση χρώματος ή τόνων του γκρι
Μια διαδικασία που επιδιώκει υπερβολική ή ανεπαρκή έκθεση ενός χρώματος ή τόνου του γκρι για αισθητικούς λόγους δεν επιτρέπεται. Το πλήρες της εικόνας είναι απαιτητό. Τα δόντια και το λευκό των ματιών θα είναι σαφώς ανοιχτά ή άσπρα (όπου χρειάζεται) και οι μελαχρινές τρίχες ή χαρακτηριστικά (όπου χρειάζεται) θα είναι σαφώς σκοτεινά.
 
Ακτινική παραμόρφωση των φωτογραφικών φακών
Το φαινόμενο «μάτι ψαριού» που συνδέεται με τις ασυνήθιστα μεγάλες μύτες στην εικόνα δεν επιτρέπεται. Αν και κάποια παραμόρφωση είναι σχεδόν πάντα παρούσα κατά τη φωτογράφηση πορτρέτου, η παραμόρφωση αυτή πρέπει να περνά απαρατήρητη από την ανθρώπινη εξέταση.
Η ακτινική παραμόρφωση λόγω φακού είναι ένα φαινόμενο που πρέπει να περιοριστεί. Για ένα τυπικό φωτογραφικό σύστημα με το αντικείμενο σε απόσταση 1,5 με 2,5 μέτρα από τη κάμερα, το εστιακό μήκος του φακού θα πρέπει είναι όσο ενός μέσου τηλεφακού. Για παράδειγμα μια φωτογραφία των 35mm θα χρειαστεί φακό εστιακού μήκους 90 mm με 130 mm . Πρακτικά, για τους διάφορους οπτικούς αισθητήρες, το συνιστάμενο εστιακό μήκος είναι 2 με 3 φορές η διαγώνιος του αντίστοιχου αισθητήρα.  
Διαστάσεις προσώπου
Σε αυτό το σημείο περιγράφονται οι ελάχιστες σχετικές διαστάσεις της πλήρους εικόνας, σε σχέση με το πρόσωπο. Αυτές οι ελάχιστες απαιτήσεις θα βεβαιώσουν ότι ολόκληρο το κεφάλι είναι στην εικόνα, καθώς επίσης και η πάνω γραμμή των ώμων θα είναι ορατή. Το σχήμα παρουσιάζει μια εικόνα πορτρέτου και κεφαλής με τις διαστάσεις Α, Β, BB, CC, και DD  που αναφέρονται  κατωτέρω.
 
       
Σχήμα. - Γεωμετρικά χαρακτηριστικά της πλήρους μετωπικής εικόνας προσώπου
 
Κεντροθετημένη εικόνα
Τα κατά προσέγγιση μεσαία σημεία του στόματος και της γέφυρας της μύτης θα βρεθούν  σε μια  φανταστική κάθετη γραμμή AA που τοποθετείται στο οριζόντιο κέντρο της εικόνας.        
 
Θέση των ματιών
Η απόσταση BB, δείχνει την απόσταση από την κάτω άκρη της εικόνας και μίας φανταστικής οριζόντιας γραμμής που περνά μέσω του κέντρου των ματιών. θα πρέπει να είναι μεταξύ 50% και 65% της συνολικής κατακόρυφου  απόστασης Β της εικόνας. Μία εξαίρεση επιτρέπεται για τα παιδιά κάτω από την  ηλικία των 11 ετών, οπότε σ' αυτή την περίπτωση το χαμηλότερο όριο θα τροποποιηθεί σε 40%
      
Πλάτος του κεφαλιού
Το πλάτος του κεφαλιού ορίζεται ως η οριζόντια απόσταση μεταξύ δύο φανταστικών κατακόρυφων. Κάθε φανταστική γραμμή σύρεται μεταξύ των ανώτερων και χαμηλότερων λοβών κάθε αυτιού και θα τοποθετηθούν εκεί όπου το εξωτερικό του αυτιού συνδέεται με το κεφάλι. Το πλάτος κεφαλής παρουσιάζεται ως μήκος CC στο ανωτέρω σχήμα.
Προκειμένου να βεβαιωθεί ότι το ολόκληρο πρόσωπο είναι ορατό στην εικόνα, το ελάχιστο πλάτος εικόνας θα ορισθεί ως πλάτος εικόνας / πλάτους κεφαλής (A:CC) κοντά στην αναλογία 8:5. 
Για τις μετωπικές εικόνες η αναλογία πλάτους κεφαλιού προς πλάτος εικόνας θα πρέπει να είναι μεταξύ 8:5 ≈ 65% έως 2:1 ή 50% και αυτό καλύπτει τις απαιτήσεις.
Για τις περιπτώσεις που το αντικείμενο έχει υπερβολικά πυκνό μαλλί δεν είναι απαραίτητο να συμπεριληφθεί όλο το μαλλί στη φωτογραφία αλλοιώνοντας τη παραπάνω αναλογία.
   
Μήκος του κεφαλιού
Το μήκος ενός κεφαλιού ορίζεται ως η κάθετη απόσταση μεταξύ της βάσης του πηγουνιού και της κορώνας, εμφανιζόμενο σαν μήκος DD στο ανωτέρω σχήμα.
Προκειμένου να βεβαιωθεί ότι το πρόσωπο ολόκληρο είναι ορατό στην εικόνα, το ελάχιστο ύψος προσώπου μεταξύ της βάσης του πηγουνιού και της κορώνας απόστασης (DD) δεν θα είναι περισσότερο από 65% του κάθετου μήκους της εικόνας.
Για τους έφηβους και τους ενήλικες το διάστημα από το πηγούνι μέχρι το μέτωπο θα πρέπει να καλύπτει το 60% έως 65% του κάθετου μήκους της εικόνας.
Για τα παιδιά, δηλαδή για τα άτομα ηλικίας 11 ετών και κάτω, μια αναλογία ακόμα και 50% είναι αποδεκτή και ίσως απαραίτητη για την αποφυγή παραμορφώσεων όπως το φαινόμενο του "ματιού του ψαριού" ή ασαφούς εικόνας.  

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου