Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

(Άσκηση): Κατανοώντας το βάθος πεδίου στην πράξη.


 Ξέρουμε στην θεωρία ότι το βάθος πεδίου σε μια φωτογραφία είναι το εστιασμένο μέρος της (net , καθαρό), που ξεκινά από το πιο κοντινό εστιασμένο σημείο στην μηχανή μας και φτάνει μέχρι το πιο μακρινό. Γνωρίζουμε επίσης ότι το βάθος πεδίου το ελέγχουμε από το διάφραγμα. Δηλ. όσο πιο ανοικτό διάφραγμα έχουμε, τόσο πιο περιορισμένο βάθος πεδίου θα πετύχουμε και το αντίστροφο.
Ας δούμε λοιπόν στην πράξη με μια κλασική άσκηση τα αποτελέσματα:

Απαραίτητα θα πρέπει να γυρίσετε το mode της μηχανής σας στο manual ώστε  έχετε τον έλεγχο των ρυθμίσεων της ταχύτητας και του διαφράγματος ή στο πρόγραμμα με προτεραιότητα διαφράγματος(προτιμάται) (βλ.Τρόποι ρύθμισης της έκθεσης.)  
Τοποθετήστε την μηχανή σας στο τρίποδό σας ή αν δεν έχετε σε ένα σταθερό σημείο.
Απέναντί σας σε απόσταση (1,5 – 2 m)  πάνω σε ένα τραπέζι τοποθετήστε 3 αντικείμενα. Ίσως 3 βιβλία όρθια ή μικρές γλάστρες με λουλούδια ή ότι εσείς θέλετε.
Θα πρέπει να τα τοποθετήσετε σε 3 διαφορετικές αποστάσεις το καθένα από την μηχανή σας και με τέτοιον τρόπο ώστε να έχετε οπτική επαφή και με τα 3 αντικείμενα (βλ. Φώτο 1).

(φώτο 1)

Βήμα 1ο
Βάλτε το πιο ανοιχτό διάφραγμα που διαθέτει ο φακός που χρησιμοποιείτε.
Εστιάστε στο πιο κοντινό αντικείμενο και τραβήξτε μια φωτογραφία. Τι παρατηρείτε…; Ότι το αντικείμενο που εστιάσατε είναι καθαρό-net , και τα άλλα δύο είναι θολά-φλού. Ίσως δείτε επίσης ότι το πιο μακρινό αντικείμενο είναι αρκετά πιο θολό από αυτό στη μέση.

Βήμα 2ο
Τραβήξτε τώρα με τις ίδιες ρυθμίσεις μια φωτογραφία αλλά αυτή την φορά εστιάστε στο 2ο   αντικείμενο. Βλέπετε σίγουρα ότι το αντικείμενο που εστιάσατε είναι καθαρό-net και τα 1 & 3 είναι θολά-φλού.  

Βήμα 3ο
Με τις ίδιες ρυθμίσεις τραβήξτε φωτογραφία εστιάζοντας στο αντικείμενο 3.
Παρατηρείτε ότι το αντικείμενο 3 είναι καθαρό-net και τα 1 &2 είναι θολά.
Ίσως το 1 είναι πιο θολό από το 2.

Αυτό σημαίνει ότι το βάθος πεδίου περιορίζεται σε μερικά cm μπροστά και πίσω από το αντικείμενο που εστιάζουμε κάθε φορά. Αλλά και όσο πιο απομακρυσμένο είναι το αντικείμενο από το σημείο εστίασης εμπρός και πίσω, τόσο πιο θολό είναι.


Βήμα 4ο
Επαναλάβετε τα ίδια βήματα αλλά αυτή τη φορά βάλτε ένα διάφραγμα 7,1 – 8.
Βλέπουμε ότι στην κάθε περίπτωση το βάθος πεδίου έχει διευρυνθεί αρκετά.
Δηλ. παρατηρούμε ότι όταν εστιάσουμε στο αντικείμενο 1 τότε το 2 θα πλησιάζει και αυτό στην καθαρότητα με το 1 αλλά το 3 θα παραμένει αρκετά θολό.
Αν εστιάσουμε στο αντικείμενο 2 τότε βλέπουμε ότι το 1 & 3 είναι λίγο θολά κ.ο.κ.

Βήμα 5ο
Επαναλάβετε ξανά τα 3 πρώτα βήματα, αυτή τη φορά με διάφραγμα γύρω στο 16.
Σ’ αυτή την περίπτωση παρατηρούμε ότι και στις 3 περιπτώσεις και τα 3 αντικείμενα είναι καθαρά-net. Αυτό σημαίνει ότι το βάθος πεδίου έχει διευρυνθεί ακόμη περισσότερο.

Βέβαια ίσως καλύτερα είναι να καταγράψετε σε ένα χαρτί τις ρυθμίσεις σε όλες τις περιπτώσεις και κατόπιν να δείτε τις φωτογραφίες στον υπολογιστή σας ώστε να έχετε την δυνατότητα να παρατηρήσετε τα αποτελέσματα πολύ καλύτερα.
Αν βέβαια χρησιμοποιήσετε κάποιο πρόγραμμα όπως το Lightroom της Adobe
ή το ACDSee ή κάποιο άλλο, στα στοιχεία που συνοδεύουν την κάθε φωτογραφία κατά την προεπισκόπισή  της, αναγράφονται και όλες οι ρυθμίσεις που έχετε βάλει εκείνη την στιγμή.

Εύχομαι ότι το συγκεκριμένο μάθημα να σας βοήθησε να κατανοήσετε,  όπως και τα επόμενα μαθήματα – ασκήσεις που θα ακολουθήσουν. Φυσικά αν έχετε κάποια πρόταση να μας κάνετε για κάποια άσκηση-μάθημα μπορείτε να μας προτείνετε ή και να συμμετέχετε.  Να είστε καλά !!!


2 σχόλια:

  1. θα ήθελα κάποια στιγμή να θέσετε υπόδειξη στο θέμα :Εστίαση σε νυχτερινή φωτογράφιση και στοιχεία νυχτερινής σωστής φωτογραφίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή